יש לך ילד עם בעיות קשב וריכוז ? קבל מספר טיפים

    ד''ר רונית לזר No Comments on יש לך ילד עם בעיות קשב וריכוז ? קבל מספר טיפים
    21:46
    16.05.24
    איתי גדסי ויוסי צלניקר No Comments on י"ב חודש לפטירת מרן: אליהו ארנד חושף סיפור אישי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכתבה הקודמת שוחחנו על ילד עם הפרעת קשב וריכוז. בכתבה זו ננסה לתת מספר כלים להוריהם.

    חשוב להדגיש בתחילה כי החיים עם ילד בעל בעיית קשב וריכוז צופנים בתוכם רגעים רבים של שמחה וקסם. ילדים אלו סקרנים, שנונים, יצירתיים ובעלי כושר המצאה. הם בעלי תפיסה מהירה למצוקת הזולת ורגישים לסבלו. אם כהורים נדע לנווט אותם נכון, ולהבליט את נקודות החוזק והייחודיות שלהם, אזי יגדלו לבוגרים בריאים ופוריים.

    לצד הקסם האישי , ילדים אלו סובלים מבעיות זיכרון, הסחת דעת בקלות ותזזיתיות אשר מביאים לקושי משמעותי בהפנמת נורמות, חוקים והתנהגויות הולמות.
    איך מומלץ לנהוג?

    1. ללמוד להתעלם – לא להתייחס ולא להגיב לכל הפרעה הקטנה של הילד. למדו פעמים לאטום אזניים, לעצום עיניים ולסגור את הפה.

    2. לדבר בגובה העיניים כפשוטו- כדי למשוך את תשומת הלב שלו מומלץ לרדת לגובה העניים שלו ,בו אתם אחד מול השני והעניים שלו מול העיניים שלכם – זה מגביר את הסיכוי שהוא לא רק שומע אלה גם מקשיב.

    3. לעצור התנהגות בלתי הולמת – כאשר הוא במצב של השתוללות אין זה הזמן לנאום לו נאומי תוכחה ומוסר. צריך לעצור את ההשתוללות הפיזית. אם אתם לא מצליחים לעשות זאת רק במילים פעלו באמצעות החזקה (holding) – תרדו לגובה שלו ותחבקו אותו. רצוי מאחור מהגב שזה פחות מאיים ופולש למרחב האישי שלהם ושלכם כאחד. במידה וינסה להשתולל ולהשתחרר. לא לשחרר, להמשיך להחזיק חזק ולדבר בקול רגוע ויציב – "אני מבקש שתירגע ותעמוד בשקט. כל עוד אתה ממשיך להשתולל אני אמשיך להחזיק אותך " . כשנראה שהוא נרגע להגיד – "כל הכבוד, אני רואה שנרגעת, אני משחרר אותך, אבל אם אתה חוזר להשתולל אני אחזור להחזיק אותך". לא תמיד נעים אבל חשוב שהוא יבין שאתם ברי הסמכות. השתמשו בשיטה זו רק במצבי קצה ולא כל פעם שהוא קצת אקטיבי .

    4. חיזוקים חיוביים על 2/3 ביצוע – זכרו לילדכם קשה לבצע מטלות. לא פעם הוא מרגיש עצמו "דפוק" של מצליח לעמוד במשימות הלימודיות והתפקודיות כמו חבריו. צרו ציפיות ריאליות ושבחו אותו על כל חלק שהצליח להשיג.

    5. חזקו את היופי שבו – ילדים אלו נופלים במהירות לדימוי עצמי נמוך. חזקו את החלקים היפים שבהם. אמרו לילד כמה שהוא מקסים ורגיש, כמה הוא מצחיק ושנון, איזה אח/חבר מסור שהוא.
    6. סדר יום קבוע – סדר היום צריך להיות קבוע וידוע מראש והוא צריך להיות מותאם לגילו. ככל שסדר היום שלהם קבוע יותר, הם יודעים מה מצפים מהם מראש ויש להם זמן להפנים את זה ולהתארגן לזה מה שמקטין את החיכוכים בינכם.

    7. התארגנות – ילדים אלו סובלים לרוב מבעית התארגנות. אין טעם לכעוס על כך, צריך לעזור להם ולאמן אותם כדי שלאט לאט יתחילו להתארגן לבד. למשל, כשהם קטנים צריך להכין להם את הבגדים שרוצים שהם ילבשו. לדאוג שיהיו להם מספר קלמרים ולמלא אותם בציוד הבסיסי ולהכניס אותם כל פעם שהוא שוכח או מאבד.

    8. מענה לצורך בתנועתיות- ילדים היפראקטיביים צריכים לקבל הזדמנויות לפרוק את עודפי האנרגיה שלהם . שחיה, ריצה, כל פעילות גופנית מתאימה. פעילות גופנית מעלה באופן מידי את רמת הדופמין והסרוטונין במוח ויש בה כדי להעלות את רמת הריכוז, לתרום למצב רוח מרומם, לשפר את המוטיבציה ולאפשר שינה טובה יותר. היעזרו בהם לבנות את הסוכה, לתקן את מכונת הכביסה וכד'

    9. הקניית הרגלי שינה – שינה טובה יכולה לעזור לילד עם בעיית קשב וריכוז להעלאת רמת הריכוז. לילדים אלו לעיתים קשה להירדם בשל גריית יתר, הם נוטים להתהפך על משכבם במהלך הלילה ועל כן מתקשים להתעורר בבוקר. אחת הדרכים שעשויים לעזור היא הימנעות מקפאין במהלך היום. יש להקפיד על הרגלי שינה קבועים, שבאים לידי ביטוי בשעת שינה ויקיצה קבועה.

    10. גישה הורית אחידה – בבית בו גדל ילד שאין לו בעיית קשב וריכוז יכולים ההורים לנקוט בגישות שונות והילד לומד להגיב באופן שונה לכל אחד מהם. אולם במקרה של ילד הסובל מבעיית קשב וריכוז, מחלוקת בין ההורים לגבי דרך ההתנהלות עם הילד, יכולה להביא את הילד לכדי בלבול, עד כדי שיבוש בתפקוד.

    לסיכום, מחקרים מצביעים כי ההורים הם הגורם המשפיע ביותר להתמודדות מוצלחת של ילד עם בעיות קשב וריכוז. טיפול מתאים בילד מתחיל בבית, כשאנו ההורים מספקים לו את הכלים לבריאות נפשית ופיזית: יש לנו השפעה מכרעת על מיתון הסימפטומים ומיצוי הפוטנציאל של הילד להצלחה.

    ***************************************************************
    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים -טיפול נפשי, זוגי והדרכת הורים. קליניקה באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה
    לשאלות ותגובות [email protected] 052-6346334



    0 תגובות